Edukacja włączająca dzieci i młodzieży z zaburzeniami mowy, szkolenie w ramach projektu Regionalne wsparcie edukacji włączającej
Status:
otwarta – lista główna
ZAREJESTRUJ SIĘ:
Adresaci:
Nauczyciele, wychowawcy, specjaliści, dyrektorzy szkół, przedszkoli i placówek oświatowych pracujący lub mieszkający na terenie województwa pomorskiego, wszystkich etapów edukacyjnych.
Termin:
10 grudnia 2024 (wtorek), godz. 10:00-13:15
Forma i czas trwania:
O szkoleniu / programie:
Szkolenie realizowane jest w ramach projektu „Regionalne wsparcie edukacji włączającej” i obejmuje swoim zakresem zagadnienia związane z edukacją i społecznym funkcjonowaniem dzieci i młodzieży przejawiającej trudności komunikacyjne.
Głównym celem szkolenia jest:
- rozwijanie kompetencji nauczycielek i nauczycieli województwa pomorskiego w zakresie budowania strategii pracy z uczniami i uczennicami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
- znajomość metod i technik pracy w grupie zróżnicowanej;
- budowanie pozytywnego klimatu społecznego szkoły.
Podczas spotkania poruszone zostaną kluczowe kwestie związane z:
- definiowaniem deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowej z podziałem na zaburzenia języka i zaburzenia mowy;
- rozpoznawaniem potrzeb edukacyjnych uczniów i uczennic z zaburzeniami języka i mowy;
- wpływem środowiska szkolnego na ich rozwój i funkcjonowanie psychospołeczne oraz stwarzaniem warunków sprzyjających ich rozwojowi i aktywności społecznej.
Część warsztatowa spotkania posłuży do podzielenia się dobrymi praktykami i wypracowania rozwiązań służących wspieraniu edukacji dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz budowania pozytywnego klimatu społecznego szkoły włączającej.
Warunki uzyskania zaświadczenia: obecność podczas szkolenia.
Odniesienie do podstawy programowej: Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej: „Szkoła zapewnia bezpieczne warunki oraz przyjazną atmosferę do nauki, uwzględniając indywidualne możliwości i potrzeby edukacyjne ucznia. Najważniejszym celem kształcenia w szkole podstawowej jest dbałość o integralny rozwój biologiczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny i moralny ucznia. Szkoła dba o wychowanie dzieci i młodzieży w duchu akceptacji i szacunku dla drugiego człowieka. Kształcenie ogólne w szkole podstawowej ma na celu formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób, kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość. Szkoła oraz poszczególni nauczyciele podejmują działania mające na celu zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego ucznia, stosownie do jego potrzeb i możliwości. Uczniom z niepełnosprawnościami, w tym uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, nauczanie dostosowuje się do ich możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się. Wybór form indywidualizacji nauczania powinien wynikać z rozpoznania potencjału każdego ucznia. Uczniom z niepełnosprawnościami szkoła zapewnia optymalne warunki pracy”. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla liceum i technikum: „W procesie kształcenia ogólnego szkoła kształtuje u uczniów postawy sprzyjające ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takie jak: uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, kultura osobista, gotowość do uczestnictwa w kulturze, podejmowania inicjatyw oraz do pracy zespołowej. Kształcenie i wychowanie w liceum ogólnokształcącym i technikum sprzyja rozwijaniu postaw obywatelskich i społecznych uczniów. Szkoła dba o wychowanie młodzieży w duchu akceptacji i szacunku dla drugiego człowieka. Szkoła oraz poszczególni nauczyciele podejmują działania mające na celu zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego ucznia, stosownie do jego potrzeb i możliwości. Uczniom z niepełnosprawnościami, w tym uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, nauczanie dostosowuje się do ich możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się. Wybór form indywidualizacji nauczania powinien wynikać z rozpoznania potencjału każdego ucznia. Uczniom z niepełnosprawnościami szkoła zapewnia optymalne warunki pracy”.
Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:
3. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
Prowadząca/y:
ekspert zewnętrzny
Łukasz Franków
nauczyciel konsultant ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Marzena Kozłowska
PCEN – nauczyciel konsultant ds. pedagogiki
Miejsce szkolenia:
Cena:
forma bezpłatna
Informacje organizacyjne:
- Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Projektów PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
- Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie".
- Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku konta – w sekcji "Moje szkolenia".
- Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia".
- Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Projektów PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
- W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
- Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
- anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
- materiały – drukowane lub link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
- zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika.
ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:
25
Koordynator:
Łukasz Franków
nauczyciel konsultant ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej
e-mail: lukasz.frankow@pcen.gda.pl
tel. 58 340 41 17