Edukacja włączająca dzieci i młodzieży z zaburzeniami mowy

Edukacja włączająca dzieci i młodzieży z zaburzeniami mowy, szkolenie w ramach projektu Regionalne wsparcie edukacji włączającej

Status:

otwarta – lista główna

Adresaci:

Nauczyciele, wychowawcy, specjaliści, dyrektorzy szkół, przedszkoli i placówek oświatowych pracujący lub mieszkający na terenie województwa pomorskiego, wszystkich etapów edukacyjnych.

Termin:

10 grudnia 2024 (wtorek), godz. 10:00-13:15

Forma i czas trwania:

szkolenie,  4 godz. dydaktyczne

O szkoleniu / programie:

Ikonka stacjonarnie

Szkolenie realizowane jest w ramach projektu „Regionalne wsparcie edukacji włączającej” i obejmuje swoim zakresem zagadnienia związane z edukacją i społecznym funkcjonowaniem dzieci i młodzieży przejawiającej trudności komunikacyjne.

Głównym celem szkolenia jest:

  • rozwijanie kompetencji nauczycielek i nauczycieli województwa pomorskiego w zakresie budowania strategii pracy z uczniami i uczennicami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
  • znajomość metod i technik pracy w grupie zróżnicowanej;
  • budowanie pozytywnego klimatu społecznego szkoły.

Podczas spotkania poruszone zostaną kluczowe kwestie związane z:

  • definiowaniem deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowej z podziałem na zaburzenia języka i zaburzenia mowy;
  • rozpoznawaniem potrzeb edukacyjnych uczniów i uczennic z zaburzeniami języka i mowy;
  • wpływem środowiska szkolnego na ich rozwój i funkcjonowanie psychospołeczne oraz stwarzaniem warunków sprzyjających ich rozwojowi i aktywności społecznej.

Część warsztatowa spotkania posłuży do podzielenia się dobrymi praktykami i wypracowania rozwiązań służących wspieraniu edukacji dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz budowania pozytywnego klimatu społecznego szkoły włączającej.

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

obecność podczas szkolenia.

Odniesienie do podstawy programowej: 

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej:

„Szkoła zapewnia bezpieczne warunki oraz przyjazną atmosferę do nauki, uwzględniając indywidualne możliwości i potrzeby edukacyjne ucznia. Najważniejszym celem kształcenia w szkole podstawowej jest dbałość o integralny rozwój biologiczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny i moralny ucznia. Szkoła dba o wychowanie dzieci i młodzieży w duchu akceptacji i szacunku dla drugiego człowieka. Kształcenie ogólne w szkole podstawowej ma na celu formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób, kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość. Szkoła oraz poszczególni nauczyciele podejmują działania mające na celu zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego ucznia, stosownie do jego potrzeb i możliwości. Uczniom z niepełnosprawnościami, w tym uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, nauczanie dostosowuje się do ich możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się. Wybór form indywidualizacji nauczania powinien wynikać z rozpoznania potencjału każdego ucznia. Uczniom z niepełnosprawnościami szkoła zapewnia optymalne warunki pracy”.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla liceum i technikum:

„W procesie kształcenia ogólnego szkoła kształtuje u uczniów postawy sprzyjające ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takie jak: uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, kultura osobista, gotowość do uczestnictwa w kulturze, podejmowania inicjatyw oraz do pracy zespołowej. Kształcenie i wychowanie w liceum ogólnokształcącym i technikum sprzyja rozwijaniu postaw obywatelskich i społecznych uczniów. Szkoła dba o wychowanie młodzieży w duchu akceptacji i szacunku dla drugiego człowieka. Szkoła oraz poszczególni nauczyciele podejmują działania mające na celu zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego ucznia, stosownie do jego potrzeb i możliwości. Uczniom z niepełnosprawnościami, w tym uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, nauczanie dostosowuje się do ich możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się. Wybór form indywidualizacji nauczania powinien wynikać z rozpoznania potencjału każdego ucznia. Uczniom z niepełnosprawnościami szkoła zapewnia optymalne warunki pracy”.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:

3. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.

Prowadząca/y:

ekspert zewnętrzny

Łukasz Franków grafika

Łukasz Franków

nauczyciel konsultant ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Marzena Kozłowska grafika

Marzena Kozłowska

PCEN – nauczyciel konsultant ds. pedagogiki

Miejsce szkolenia:

Starogard Gdański

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Projektów PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutajwybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Projektów PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  6. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  7. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
  • materiały – drukowane lub link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika.

 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

25

Koordynator:

Łukasz Franków

nauczyciel konsultant ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej

e-mail: lukasz.frankow@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 17